Från hjärta till Hjärta – från Norr till

Visste du att det i Sverige föds ca 1000 barn varje år med hjärtfel. Det är 3 barn om dagen! Hjärtfel är den vanligaste defekten jämfört med andra medfödda sjukdomar, 1 barn av 100 föds med hjärtfel och det ser likadant ut vart du än bor i världen.

Februari har utsetts till Alla barnhjärtans månad för att uppmärksamma alla dessa "hjärtebarn". I denna blogg kommer ni under februari månad att få följa med på en resa genom Sverige, från hjärta till hjärta och träffa några hjärtebarn, som vill dela sin historia.

Välkomna till bloggen Från hjärta till Hjärta – från Norr till Söder!

onsdag 3 februari 2016

VINCENT FRÅN NORSJÖ

  • Jag heter Vincent
  • Jag föddes den 25 september 2007
  • Jag bor i ett hus i Norsjö, Västerbotten
  • Min familj består av mamma, pappa och tre småsyskon
  • Det bästa jag vet är keso och att spela
  • När jag blir stor vill jag jobba som polis
  • Favoritfärg: Blå
  • Favoritbok: Lassemajas detektivbyrå
  • Favoritprogram: 112 på liv och dö och gladiatorerna
  • Favoritmat: Hamburgare
  • Favoritdjur: Hund
  • Mitt hjärtfel: pulmonalisatresi med intakt höger kammarseptum


På min blogg http://daylife.se/frufjellstrom skriver jag om vår vardag med hjärtfel men också med neuropsykologiska funktionshinder som ADHD och Språkstörning som också är en stor del i vår vardag. 

Följ oss gärna på instagram också, frufjellstrom heter jag där.

Vincent är opererad tre gånger och har nu ett enkammarhjärta. Det är bara vänster sida på Vincents hjärta som fungerar men hans klaffar läcker. När Vincent bara var en dag gammal så lurade han döden första gången och skulle egentligen bara blivit 21timmar gammal men forskningen räddade hans liv. Idag har Vincent ett ärr på bröstet och ett under armen och äter medicin mot sitt hjärtfel morgon och kväll.

En helt vanlig dag för Vincent:

Vincent äter frukost och tar sin morgonmedicin.

På vintern får Vincent taxi till skolan även om vi bor mitt i samhället, det är för att spara energi och slippa vara ute i kylan så mycket.
Efter skolan har Vincent egentid/ensamtid för att ladda batterierna, det blir lätt stökigt hemma med många syskon är det skönt att vara ifrån.
Länkar till Vincents hjärtfel:
Pulmonalisatresi med kammarseptumdefekt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar