Från hjärta till Hjärta – från Norr till

Visste du att det i Sverige föds ca 1000 barn varje år med hjärtfel. Det är 3 barn om dagen! Hjärtfel är den vanligaste defekten jämfört med andra medfödda sjukdomar, 1 barn av 100 föds med hjärtfel och det ser likadant ut vart du än bor i världen.

Februari har utsetts till Alla barnhjärtans månad för att uppmärksamma alla dessa "hjärtebarn". I denna blogg kommer ni under februari månad att få följa med på en resa genom Sverige, från hjärta till hjärta och träffa några hjärtebarn, som vill dela sin historia.

Välkomna till bloggen Från hjärta till Hjärta – från Norr till Söder!

lördag 6 februari 2016

THEA FRÅN SUNDSVALL


  • Jag heter Thea
  • Jag föddes 3 januari 2013 
  • Min familj: mamma Marika, pappa Peter och storebror Thor 
  • Jag bor Sundsvall 
  • Detta är vad jag gillar bäst: bada, dansa och äta kakor 
  • Jag vill bli polis 
  • Min favoritfärg: rosa 
  • Favoritprogram på tv: Dora utforskaren 
  • Favoritmat: makaroner och köttbullar 
  • Gillar att dansa till: ishockeyfrisyr (De lyckliga kompisarna) 
  • Mitt favoritdjur: lamm 
  • Mitt hjärtfel: aorta coarctation


Thea föddes med aorta coarctation och opererades när hon var 6 dagar gammal. Även ena aortaklaffeln var missbildad.  Operationen var väldigt lyckad. Under första levnadsåret åt hon medicin mot högt blodtryck men är sedan två år tillbaka medicinfri.

Vi går på årliga kontroller och allt ser helt normalt ut, förutom att hon har något högre blodtryck än normalt.  Det innebär att det finns en risk att hon i framtiden kommer att behöva medicin. Det kan även bli så att hon någon gång i livet kommer att behöva byta aortaklaffen.

Thea lever idag som vilken treåring som helst och det är omöjligt att märka att hon genomgick en hjärtoperation som bebis. Visst händer det att man tänker på hennes operation eller om hon i framtiden kommer att få några men, vi väljer att se positivt på framtiden och i så fall ta problemen om de kommer.


Det som är fantastiskt med hjärtforskning och utvecklingen är att för 50 år sedan hade Thea inte överlevt men idag kan hon leva precis som alla  andra!


Länk till Theas hjärtfel:
Aortakoarktion


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar