Från hjärta till Hjärta – från Norr till

Visste du att det i Sverige föds ca 1000 barn varje år med hjärtfel. Det är 3 barn om dagen! Hjärtfel är den vanligaste defekten jämfört med andra medfödda sjukdomar, 1 barn av 100 föds med hjärtfel och det ser likadant ut vart du än bor i världen.

Februari har utsetts till Alla barnhjärtans månad för att uppmärksamma alla dessa "hjärtebarn". I denna blogg kommer ni under februari månad att få följa med på en resa genom Sverige, från hjärta till hjärta och träffa några hjärtebarn, som vill dela sin historia.

Välkomna till bloggen Från hjärta till Hjärta – från Norr till Söder!

fredag 12 februari 2016

FANNY FRÅN ÖREBRO

  • Jag heter Fanny
  • Jag föddes den 10 maj 2002.
  • Min familj består av mig, min mamma Anki, min pappa Stefan, min lillebror Elias och sedan min kanin Ziggy.
  • Jag bor i Örebro
  • Det jag gillar bäst är softboll och musik.
  • När jag blir äldre så vill jag bli.
  • Ärligt talat så vet jag inte men något jag skulle tänka mig som hobby är softboll.
  • Min favorit färg är svart.
  • Min favorit bok är allt som har med Harry potter att göra.
  • Mitt favoritprogram på tv är Grey’s anatomy, Jane the virgin, Sons of anarchy
  • Min favorit mat är italiensk husmans kost och burritos med fajita kyckling.
  • Jag gillar att dansa till: PILLOWTALK, All i got, det mesta från badet We The Kings; det mesta från iron maiden.
  • Mitt favorit djur är kanin och hund.
  • Mitt hjärtfel heter transposition + VSD. Och på engelska transposition of the great arteries.

Jag har aldrig låtit tanken stoppa mig, att mitt hjärta är inte som alla andras utan det har mer drivit mig till den jag är idag. Mina föräldrar har alltid haft inställningen att jag känner själv hur mycket jag orkar och har aldrig stoppat mig i mina olika sport “karriärer”. Fast mamma har berättat att oron finns alltid där och kommer aldrig försvinna. Fast idag är den inte lika jobbig, som när jag var nyfödd och liten.
Jag har spelat fotboll, ishockey även om den karriären var väldigt kort för ishockey är rätt jobbigt att spela, friidrott, fäktning, gymnastik. Jag har även dansat Streetdance, ridit ,kört ponnytrav.

 Nu spelar jag softboll och det passar mig allra bäst för att det är intensivt en stund och sedan kan jag vila en stund innan det är min tur att slå och springa igen.

 Att vara tonåring och ha hjärtfel, jag kan inte säga bu eller bä för jag vet inte hur det är att inte vara utan ett hjärtfel. Att jag har ett ärr på bröstet är jag väldigt stolt över, jag har aldrig varit den som tycker det varit jobbigt att ha ett ärr på bröstet. Eller ja kanske lite på idrotten att man ska behöva berätta var femte minut vad det är man har på bröstet och varför.

Länkar till Fannys hjärtfel:
Transposition
Kammarseptumdefekt / VSD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar