Från hjärta till Hjärta – från Norr till

Visste du att det i Sverige föds ca 1000 barn varje år med hjärtfel. Det är 3 barn om dagen! Hjärtfel är den vanligaste defekten jämfört med andra medfödda sjukdomar, 1 barn av 100 föds med hjärtfel och det ser likadant ut vart du än bor i världen.

Februari har utsetts till Alla barnhjärtans månad för att uppmärksamma alla dessa "hjärtebarn". I denna blogg kommer ni under februari månad att få följa med på en resa genom Sverige, från hjärta till hjärta och träffa några hjärtebarn, som vill dela sin historia.

Välkomna till bloggen Från hjärta till Hjärta – från Norr till Söder!

fredag 13 februari 2015

FANNY FRÅN ÖREBRO

  • Jag heter Fanny 
  • Jag föddes den 10 Maj 2002
  • Jag bor i Örebro 
  • Min familj består av min mamma Ann-Christine, pappa Stefan och min lillebror Elias som snart fyller 7
  • När jag blir stor så vill jag bli fotograf eller veterinär
  • Mina favoritfärger är blå, svart och rött
  • Mina favoritböcker är ”Född fenomenal” av Josephine Bornebush och ”The fault in our stars” av John Green 
  • Mina favoritprogram är Drop Dead Diva och Grey´s Anatomy 
  • Min favorit mat är riktig italiensk husmanskost 
  • Det jag gillar att ”dansa” till är Olly Murs Wrapped up och Albins nya låt Frank 
  • Jag älskar att resa, bada, titta på film, sova och spela Xbox 
  • Mina favoritdjur är hund och kanin 
  • Mina hjärtfel är transposition + VSD
Jag är 12 år gammal och friskförklarad från mina hjärtfel, men jag går fortfarande på kontroll vartannat år. Jag blev friskförklarad samma år som jag föddes, hösten 2002 från mina hjärtfel.

När jag var liten så ville jag bli ”en sådan som lagade mitt hjärta” men jag upptäckte att jag nästan svimmade när jag såg blod när jag blev större, så jag lade de planerna på hyllan.

Jag går i sexan på Kunskapsskolan och jag får höra att jag har svårt med koncentrationen och fokusering, förstår inte vad de pratar om ;-) var var vi?? Jo..

Jag är väldigt stolt över att ha ett ärr på bröstet för att det är ett minne för livet
Jag har aldrig låtit tanken stoppa mig, att mitt hjärta är inte som alla andras utan det har mer drivit mig till den jag är idag. Mina föräldrar har alltid haft inställningen att jag känner själv hur mycket jag orkar och har aldrig stoppat mig i mina olika sport “karriärer”. Fast mamma har berättat att oron finns alltid där och kommer aldrig försvinna. Fast idag är den inte lika jobbig, som när jag var nyfödd och liten

Jag har spelat fotboll, ishockey även om den karriären var väldigt kort för ishockey är rätt jobbigt att spela, friidrott, fäktning, gymnastik. Jag har även dansat Streetdance, ridit och kört ponnytrav.

Jag slutade inte med sporten på grund av att det var jobbigt utan jag slutade för att jag fick fel på mina knän. Så nu simmar jag och går på rehab. Jag lider inte av mitt lagade hjärta men jag har ofta huvudvärk och blöder näsblod väldigt lätt och det behöver inte bero på hjärtat men man vet aldrig. Jag känner att jag är trött dagen efter fysiska aktiviteter och har även kommit på att jag kan använda detta som ursäkt! Men min kloka mamma låter mig inte använda det för vi har tillsammans lärt oss hur mitt hjärta funkar.

Länkar till Fannys hjärtfel:
Transposition
Kammarseptumdefekt / VSD

4 kommentarer:

  1. Fin berättelse. Har en son som föddes med transposition och opererades när han var 10 dagar gammal. Idag är han 1,5 år och mår jättebra. Undrar lite vad du menar med friskförklarad? Vi har fått höra att sonen aldrig kommer att bli friskförklarad, även fast han går på glesa kontroller. Hälsningar Lina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lina
      Vi fick förklaringen att Fanny var frisk från sina hjärtfel och att hon blev friskförklarad när hon var 6 månader. Hon räknas som en frisk tjej och har inga förmåner i tex gympan utan hon förväntas göra som dom andra.Vi har numera samma försäkring till Fanny som till Lillebror och det är en olycks- och livförsäkring. Täcker allt utom Transpositionen eller VSD...

      Radera
  2. Tack för ditt svar! Det var roligt att läsa om någon som också fötts med transposition :)
    Vi fick ingen sjukförsäkring för min son utan enbart olycksfall...hur blev fanny friskförklarad? Fick ni något läkarintyg el så. Till oss har de sagt att vår son kanske kommer att behövas opererad igen i ca 20 årsåldern, man har ju inte använt switch-metoden i så många år. Hälsningar lina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lina!
      Du kan maila mig på franhjarta@gmail.com, alternativt lägga en kommentar med din e-mail som jag sedan inte publicerar, så kan jag sätta dig i kontakt med Anki via e-mail.

      Vänliga hälsningar
      Helena

      Radera