Från hjärta till Hjärta – från Norr till

Visste du att det i Sverige föds ca 1000 barn varje år med hjärtfel. Det är 3 barn om dagen! Hjärtfel är den vanligaste defekten jämfört med andra medfödda sjukdomar, 1 barn av 100 föds med hjärtfel och det ser likadant ut vart du än bor i världen.

Februari har utsetts till Alla barnhjärtans månad för att uppmärksamma alla dessa "hjärtebarn". I denna blogg kommer ni under februari månad att få följa med på en resa genom Sverige, från hjärta till hjärta och träffa några hjärtebarn, som vill dela sin historia.

Välkomna till bloggen Från hjärta till Hjärta – från Norr till Söder!

lördag 7 februari 2015

ELIAS FRÅN HUDIKSVALL

  • Jag heter Elias
  • Jag är född den 22.a november 2004.
  • Jag bor i Hudiksvall , Hälsingland
  • Min familj mamma Gisela och min bonuspappa Micke. Jag har tre syskon, Josefine 20 år, Sofia 18 år och Jacob som snart fyller 11 år.  Min pappa bor på annan ort tillsammans med sin fru och hennes två barn.
  • Min favoritfärg är alla färger.
  • Min favoritbok är en bok om fiskar.
  • Min älsklingsmat är hamburgare och lasange.
  • På TV gillar jag att se på tecknat, star wars är kul.
  • Jag gillar att spela TV-spel och att vara med kompisar. När jag å min bror leker tillsammans så blir det ofta att vi cyklar ner till fotbollsplanen som ligger här bredvid och så spelar vi fotboll.  Jag gillar att bygga lego också, det är kul. Jag tycker om att spela bordtennis, det är jag duktig på. Å så gillar jag att åka ut med båten och fiska. Den ligger i hamnen vid havet.
  • Jag gillar musik och avici å sånt tycker jag är bra musik.
  • Jag gillar djur och önskar att vi kunde ha en katt hemma. Min granne har en katt som är lurvig å fin, han heter Blixten McQueen. Den katten skulle jag vilja ha.
  • Mitt hjärta har många fel. Jag föddes med coarctation, ASD, VSD och DORV samt transposition. Jag hade öppetstående ductus och öppetstående foramen ovale. 
Det var många hjärtfel. Det blev en lång operation och lång sjukhusvistelse i Lund, långt borta från syskon och övrig familj.

Nu är jag 10 år gammal och går i fyran
Mitt hjärtfel kan spöka lite i vardagen genom att jag har svårt att reglera temperaturen. Jag blir fort för varm eller för kall. Jag får lättare infektioner och de tar lite längre tid för mig att bli frisk. Jag har också lite bekymmer med koncentrationen och tycker att det kan vara jobbigt att sitta still på en stol.

Jag gillar att röra mig och få hoppa å springa å cykla!

Jag har haft tur med att ha gått på bra dagis som haft förståelse för mig och mitt hjärtfel. Nu i skolan tas det också på allvar och personalen på skolan ringer till min mamma om de är oroliga över något, De tar hand om mig och det känns tryggt.

Hemma är vi ganska coola och det känns bra. Mitt hjärtfel har aldrig fått stå i vägen för nåt jag velat prova eller göra. Mamma säger att vi testar å så får vi se hur det går. Hon vill att jag i första hand ska vara Elias, inte Elias som har hjärtfel.

I dagsläget går jag hos hjärtläkaren en eller två gånger per år. Vi har bytt sjukhus från Lund till Göteborg men hittills har jag inte behövt åka dit. Jag vet att det kommer bli en resa dit för hjärtkat och ev magnetröntgen men när det blir av vet vi inte.

Jag mår för det mesta som vilket barn som helst fast med lite sämre ork och lite större behov av återhämtning. Mamma håller ett vakande öga utan att vara alltför orolig och begränsande och det är bra.

För egentligen är jag bara en vanlig pojke precis som andra

Länkar till Elias hjärtfel:
Aorta koarktion
ASD / Förmaksseptumdefekt
DORV
Transposition
VSD / Kammarseptumdefekt
Öppetstående ductus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar